កំណាព្យ​ព្ធ​ដ៏​ចុង​ត្នោត​ (រឿងពិត)

កំណាព្យ​ព្ធ​ដ៏​ចុង​ត្នោត​ (រឿងពិត)

ព្រះរាជសម្ភារ បាន​បរាជ័យ​ក្នុង​​សង្គ្រាម​រវាង​ព្រះអង្គ​ និង​ព្រះ​ឧទ័យ​ដែលជាព្រះបិ​តុលា(ពូ) ព្រោះតែ​ជម្លោះ​ស្នេហា​ ដណ្តើម​ព្រះ​នាង​ អង្គ​ចន្ទ​វតី​ ឬ​អង្គ​វត្តី​ ធ្វើ​ឲ្យ​​មេ​ទ័ព​របស់​ទ្រង់​ ៤ ​រូបបាន​ស្លាប់​ (​ឯកសារ​ជា​ទូទៅ​និយាយថា មេ​ទ័ព​ទាំង​ ៤ ​រូប​នេះ​ជា​ជនជាតិ​ចិន​គឺ​៖ ចុង​តុ​ក ១, ឡុក​ចុង​អៀ ​១, សាម​ចាន់​ទៀវ ​១ និង ថុង​ចិន​តុ​ក​ ១) ហើយ​យុវ​ក្សត្រ និង ព្រះ​នាង​អង្គ​វត្តី បាន​ភៀស​ព្រះកាយ​ទៅដល់​ខេត្ត​កញ្ជ​រ គឺ​ខេត្ត​ក្រចេះ​សព្វថៃ្ងនេះ​ឯង ទើប​កងទ័ព​ព័រទុយហ្កាល់​ ដែល​ជា​កង​ទ័ព​របស់​​ព្រះ​ឧទ័យ​ បាន​ដេញតាម​ទៅ​ទាន់ ហៀបនឹង​ធ្វើ​គត់ ប៉ុន្តែ​ ព្រះអង្គ​បាន​ស្រែក​ឃាត់​ពួកកងទ័ព​បរទេស​ទាំង​នេះ​ថា កុំ​ទាន់​អាល​ធ្វើ​គត់​ទ្រង់។ ទ្រង់​បាន​ឡើង​ដើមត្នោត ហើយ​បាន​ទ្រង់​លិខិត​បណ្តាំ​ដល់​បច្ឆាជន (​ជន​ជំនាន់​ក្រោយ) ដោយ​ទ្រង់​ចារ​ជា​កំណាព្យ នៅលើ​ស្លឹកត្នោត​នោះ ។ កំណាព្យ​នោះ​សព្វ​ថៃ្ង ត្រូវបាន​គេ​ស្គាល់​ថា កំណាព្យ​​ចារ​ឰដ៏​ចុង​ត្នោត (​មុន​ពេល​ទ្រង់សុគត) ដែល​មាន​ខ្លឹមសារ​ដូចតទៅ​នេះ​៖

សាធុ​សម្ទាយ ​កុំបី​រាយមាយ ​នឹង​ក្តី​កាមា​
​តែ​ឱ្យ​វង្វេង ក្នុង​វដ្ត​សង្សារ ​ ស្លាប់​ទៅ​កាលណា
បាន​សោយ​តែ​ទុក្ខ ។

​ហេតុតែ​ក្សត្រី នាំ​ឱ្យ​អប្រីយ៍ ដូច​ត្រី​ក្នុង​ភក់
បើ​បុរស​ផង ចង់​ឆ្លង​ន​រក កុំ​ធ្វើ​វីវក់​
​ដូច​អញ​ច្នេះ​ណា ។

ពីព្រោះ​កា​មេ ឥឡូវ​ទាល់តែ​ ក្សិណក្ស័យ​មរណា​
សូវ​ស្លាប់ទៅ​គាប់​ ឱ្យ​ជា​ប់ធ​ម្មា សូម​អស់​ទេ​វា​
ជួយ​ជា​ទិព្វ​ញ្ញាណ ។​

​ទើប​ព្រះ​ភូមិ​- ន្ទ្រា​ធិបតិន​ ទ្រង់​អធិដ្ឋាន​
​ពី​នេះ​ទៅ​មុខ ខ្ញុំ​សូម​ឱ្យ​បាន ជា​ព្រះ​ពុទ្ធញ្ញាណ​
​នាំ​សត្វ​ទាំងឡាយ ។​

​ឱ្យ​អ្នក​ទាំងពួង ជា​ទាហាន​ហ្លួង​ នាំយក​ទៅ​ថ្វាយ
​ព្រះ​បិតុច្ឆា (​ពូ) ទ្រង់​ជ្រាប​អធិប្បាយ កុំ​ទ្រង់​រាយមាយ នឹង​ក្តី​កាមេ ។​

(​ព្រះ​រាជពង្សាវតារ ទំព័រ ៣៩១-៣៩២)

​លុះ​ទ្រង់​ចារ​បណ្តាំ​នេះ​ចប់ ទ្រង់​ក៏​ស្រែក​ប្រាប់​ទៅ​កងទ័ព​ទាំង​នោះ ផ្តាំ​ឲ្យ​យក​កំណាព្យ​បណ្តាំ​​នេះ​ទៅ​ថ្វាយ​ព្រះបិតុលា​ ហើយ​ក៏​ត្រូវ​កងទ័ព​បរទេស​ទាំងនោះបាញ់​នឹង​កាំភ្លើង។ ឯកសារ​ខ្លះ​ថា ​គ្រាប់កាំភ្លើង​មាស ត្រូវ​ព្រះអង្គ​ធ្លាក់​ពីលើ​ចុង​ត្នោត​សោយ​ទីវង្គត់ ក្នុង​ព្រះជន្ម ២៩​ ព្រះវស្សា ។

ចំណែក​ព្រះ​នាង​អង្គ​វត្តី ក៏​ត្រូវ​កងទ័ព​ព្រះ​ឧទ័យ​ប្រហារ​នៅ​គ្រា​នោះ​ដែរ ។ គុណធម៌ គុណភាព គំនិត​ប្រាជ្ញា ផែនការ​ក្នុង​ការដណ្តើមយក​ទឹកដីរបស់​ខ្លួន​មក​វិញ​ពី​បច្ចាមិត្រ សុទ្ធតែ​ត្រូវ​បរាជ័យ និង វិនាស​សាបសូន្យ​​ទាំងអស់ បន្សល់ទុក​នៅ​តែ​វិនាសកម្ម និង សោកនាដកម្ម​ប៉ុណ្ណោះ ។ ទាំងនេះជា​មហន្តរាយដែល​កើតចេញពី​កំហុស​ក្នុង​ធម៌កា​មេ ។